söndag 16 mars 2008

Trist scenario...

Idag var jag och hälsade på svärföräldrarna som bor i Stråssa ett litet före detta gruvsamhälle i Västmanland...
Jag bodde där under i stort sett hela åttiotalet...då fanns där två matbutiker...bank...post...damfrisör...distriktsköterskemottagning...skola...bibliotek...kyrka...
Ja man behövde inte åka till närmaste stad mer än då och då...

Så vad finns kvar idag...ja faktiskt ingenting...skolan brann ner för några veckor sedan...och då hade den varit nedlagd i ett par år...och kyrkan ska tydligen också läggas ned...jag trodde inte att man kunde lägga ned kyrkor...men den ska knackas av som kyrka just idag...om inte stiftet går emot kyrkorådet som finns där...

Min svärfar berättade även för mig att de lokala mäklarna inte ens använder sig av Stråssa som adress utan använder sig av grannbyn Ramsberg som adress, en by som har ett helt annat prisläge på sina villor...då kan man prata om falsk marknadsföring...hur kan man göra det när det är ett skogsområde på nio kilometer mellan de två byarna...jo i den byn finns såväl affär som skola och kyrka kvar...man har dessutom ett nyrenoverat församlingshem...så det är förståeligt att kyrkan i stråssas måste knackas av...

Inga kommentarer: